In de afgelopen jaren hebben ons veel vragen en suggesties bereikt, wat ertoe heeft geleid om ook voor kinderen een boek te publiceren: ‘ s Effe denken’. In dit boek is kleine Keesje de hoofdpersoon. Hij is ‘anders’, niet zo geliefd op school, kan niet goed leren en doet de meeste dingen zonder erbij na te denken. Zijn grote droom is om bekend en beroemd te worden en de wereld te redden van het kwaad. In het boek lees je hoe kleine Keesje zijn hersenen slimmer leert gebruiken om gemakkelijker te leren, sneller vrienden te maken en zichzelf en andere mensen te helpen wanneer zij zich niet goed voelen. Met deze nieuwe kennis en vaardigheden gaat voor kleine Keesje een wereld open en al snel merkt hij dat er hierdoor meer kansen en mogelijkheden ontstaan.
Met de ontwikkeling van het online dyslexieprogramma ‘Kees Leest’, is de hoofdpersoon uit het boek onze wereld ingestapt. Het is ontwikkeld voor kinderen die bij BTSW dyslexiebehandelingen krijgen, die vastlopen met technisch lezen en spelling. Tijdens de dyslexiebehandelingen wordt de inhoud van het boek in de praktijk gebracht.
BTSW onderscheidt zich van andere organisaties omdat wordt gezocht naar en aangesloten bij de krachten en talenten van een kind. Dit wordt vervolgens ingezet om nieuwe vaardigheden te leren. Kinderen met dyslexie beschikken over veel kwaliteiten en talenten (o.a. creativiteit). Tijdens de behandelingen zullen we dit inzichtelijk maken en leren we het kind dit in te zetten en te benutten.
Het online behandelprogramma vormt een aanvulling van onze behandelingen. Het ondersteunt o.a met concrete spellingsoefeningen, leesoefeningen, psycho-educatie en huiswerkoefeningen. Daarnaast zorgt het ervoor dat kinderen spelenderwijs zelfstandig kunnen leren. De rol van de behandelaar blijft essentieel. Door náást het kind te staan kan een persoonlijke behandeling worden aangeboden, dit wordt als voorwaarde gezien om optimaal tot ontwikkeling te komen.
BTSW hanteert de principes van effectief leren, waarin centraal staat dat je goed tot leren komt wanneer er sprake is van een positieve mindset. Tijdens de behandelingen wordt dan ook een ontspannen sfeer gecreëerd, wat ten goede komt aan de optimale leerstaat en concentratie. We vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar de behandelingen toe komen en hopen dat zij (weer) plezier ervaren in lezen en spelling. Een belangrijk component vormt daarnaast het leren leren; kinderen wordt geleerd hoe te leren. De combinatie met het bewegend leren maakt dat er effectieve resultaten geboekt kunnen worden.
Je hersenen bestaan uit twee helften, met elk hun eigen functies. De samenwerking tussen beide hersenhelften is erg belangrijk, omdat je zo beter in staat bent om te leren (je kunt informatie sneller opnemen en verwerken, dingen beter onthouden en sneller verbanden leggen). Hierdoor vormt functietraining ook een belangrijk onderdeel binnen onze dyslexiebehandelingen. Het leren lezen en spellen is afhankelijk van de functionaliteit en de rijping van de hersenen. De ontwikkeling hiervan is voor ieder kind anders. Het kan zo zijn dat de leervoorwaarden onvoldoende aanwezig zijn. Door de samenwerking tussen beide hersenhelften te stimuleren, is het kind in staat om optimaal tot ontwikkeling en tot leren te komen.
Er is tot slot ook een belangrijke rol weggelegd voor ouders. BTSW reikt veel aan, maar de inzet van ouders maakt het effect extra significant. Ouders worden intensief betrokken bij de behandelingen. De opdrachten en de vorderingen zijn inzichtelijk en, indien gewenst, wordt het samen leren gestimuleerd. Ook wordt de samenwerking met school opgezocht, omdat zij ook een belangrijke en onmisbare schakel vormen bij de ontwikkeling van het kind.
BTSW is aangesloten bij het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD) en hanteert het Protocol Dyslexie Diagnose & Behandeling 2.0 (PDDB) van Blomert (2013). Hierin wordt beschreven wat landelijk verstaan wordt onder een ‘best practice’ behandeling. Daarnaast formuleert Stichting Dyslexie Nederland (SDN) aan welke criteria een ‘evidence based’ behandeling dient te voldoen. Ons online behandelprogramma voldoet op het gebied van methodiek, inhoud, volgorde én specifiek werkzame behandelcomponenten aan alle gestelde eisen.
Het hoofddoel van de behandelingen is het bereiken van een functioneel niveau van technisch lezen en spelling, uitgedrukt in gangbare eisen en criteria passend bij de leeftijd, schoolniveau van het kind en een acceptabel niveau van zelfredzaamheid.